Υφαντική - Αργαλειός

ΑΡΓΑΛΕΙΟΣ

Ο όρθιος αργαλειός είναι ήδη γνωστός στον «Όμηρο». Ο Ομηρικός μεγάλος ιστός ήταν πλατύς αργαλειός και η γυναίκα ύφαινε μπροστά του περπατώντας. Στους οριζόντιους οι υφάντρες ήταν καθιστές. Η δημιουργία ενός εξελιγμένου τύπου αργαλειού με τα μπάρια και τις πατήθρες ίσως πρέπει να αποδοθεί στον Ασιατικό χώρο.

Στη νεότερη εποχή, ο αργαλειός γίνεται συνήθως από κυπαρισσόξυλο ή σπανιότερα από καρυδιά και οι υφάντρες δούλευαν συνήθως μπροστά του καθιστές.

Την ακμή της υφαντουργίας βοήθησε πολύ η ανάπτυξη της νηματουργίας από τον 18ο αιώνα. Οι υφαντικές ύλες διακρίνονται σε ζωικές (μαλλί, μετάξι) και φυτικές (βαμβάκι, λινάρι, καννάβι, σπάρτο).

 

Το μαλλί ήταν ανέκαθεν η κυριότερη ύλη. Επίπονη ήταν η προπαρασκευή του μαλλιού μέχρι να χρησιμοποιηθεί στον αργαλειό: βράσιμο σε καζάνια με καθαρό νερό, κρύωμα και χτύπημα με τον κόπανο, ξέβγαλμα στο νερό, στέγνωμα στον ήλιο, άνοιγμα, λανάρισμα (ξάσιμο στα λανάρια). Ακολουθεί το γνέσιμο, για το οποίο χρησιμοποιούν τη ρόκα ή το αδράχτι, όπου τυλίγεται η έτοιμη κλωστή και το σφοντύλι που δίνει βάρος στο αδράχτι και δυναμώνει την περιστροφική κίνηση.

Αφού γνεστούν και αδραχτιαστούν τα μαλλιά, βάφονται. Τα χρώματα γίνονται ανεξίτηλα, πράγμα που οφείλεται στην ουσία των χρωστικών υλών ζωικών ή φυτικών. Μετά το βάψιμο τα νήματα κουβαριάζονται με τη βοήθεια ανέμης. Συγκεκριμένα, γίνεται το καλάμιασμα ή μασούριασμα που είναι το τύλιγμα του στημονιού στα καλαμάκια του υφαδιού στα μασούρια, το διάσιμο, δηλαδή η τακτοποίηση του νήματος που θα αποτελέσει το στημόνι του υφάσματος. Το τύλιγμα του διασιμιού στο πίσω αντί του αργαλειού. Το μίτωμα είναι το πέρασμα του στημονιού στα μιτάρια και έχει μεγάλη σημασία για το είδος του πανιού που θα υφαίνουν οι υφάντρες, καθώς και για το σχέδιο του.

Οι χωρικοί κατεργάζονται και τις άλλες υφαντικές ύλες με διάφορους τρόπους και πολύ κόπο.

Είδη υφαντών:

  Γενικά, τα υφαντά διακρίνονται ανάλογα με την ύλη (π.χ. μάλλινο, μαλλομέταξο, μαλλοβάμβακο, λινομέταξο), την τεχνική κατασκευής (μονό πανί, διπλό, δίμιτο ) το σχέδιο ή το χρώμα (ψηφωτό, γεράνιο), τη χρήση τους (μεσάλι).

  Ακόμη διακρίνονται ανάλογα με τον προορισμό τους σε «σπιτίσια», νυφικάτα και σε επαγγελματικά (για ανάγκες που καλύπτουν τις ασχολίες των κατοίκων).

Είδη υφαντών της Αγιάσου:

Εργασία της Λιακάτου Μαρία του Ευαγγέλου με τη καθοδήγηση της δασκάλας Χριστίνας Σαμοθρακή στα πλαίσια του μαθήματος της Ευέλικτης Ζώνης.

Στ? τάξη του Δημοτικού Σχολείου Αγιάσου

Δεκέμβριος 2006